Jaguar E-Type 1973
Numer nadwozia UD1S75101BW
- Egzemplarz po renowacji blacharsko lakierniczej w Stanach Zjednoczonych
- Oryginalne zestawienie kolorystyczne Pale Primrose Yellow i Moss Green
- Niski przebieg
Szacowana wartość 130 000 - 160 000 złotych
Historia modelu
Jaguar E-Type został zaprezentowany w marcu 1961 i był produkowany aż do 1975 roku.
Pierwsza seria była dostępna w wersji Coupe, Roadster oraz 2+2. Pod maską znajdował się 6-cylindrowy silnik XK6 o pojemności 3,8l i mocy 269 KM. Za przeniesienie napędu odpowiadała 4-biegowa manualna skrzynia biegów oraz 3-biegowy automat (dostępny tylko w wersji 2+2). W grudniu 1964 silnik 3.8 został zastąpiony przez 4.2, który charakteryzował się praktycznie takimi samymi osiągami, różniąc się jedynie przebiegiem linii momentu obrotowego.
Wszystkie egzemplarze E-Type były standardowo wyposażone w niezależne przednie zawieszenie z drążkiem skrętnym i hamulcami tarczowymi zarówno na przód, jak i na tył, co było w tamtych czasach niespotykane i występowało jako opcja. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, w 1966 przedstawiono wersję 2+2 Coupe, która od bazowej wersji różniła dodatkową parą siedzeń, automatyczną skrzynią (w opcji) oraz lekko wydłużoną sylwetką. Jaguary E-Type sprzedawano również do Stanów Zjednaczonych i z powodu restrykcyjnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa, powstała, specjalnie na ten rynek seria 1½, która stanowiła kopię serii 1, z nielicznymi poprawkami spowodowanymi amerykańskimi przepisami (usunięto szklane klosze, zmienione zostały przyciski). W 1968 roku E-Type przeszedł kolejne modyfikacje związane z możliwością uzyskania homologacji i spełnienia wymagań bezpieczeństwa na rynku amerykańskim. W porównaniu do Serii 1. silnik pozostał ten sam, zostały powiększone przednie “obrysówki”, a kierunkowskazy zostały przesunięte pod zderzak. Dodatkowo siedzenia kierowcy i pasażera zostały wyposażone w zagłówki, a metalowe przełączniki na desce rozdzielczej zostały zmienione na plastikowe.
Ostatnią serię, czyli serię 3. wyposażono w nowy 5.3l silnik V12 o mocy 272 KM. Seria 3 była już tylko dostępna w wersji Covertible i 2+2. Powiększony rozstaw osi dał więcej miejsca w środku. Cechami, po których można rozpoznać serię 3 są duży krzyżowy grill, szersze opony, z tyłu oraz układ wydechowy wyposażony w cztery końcówki.
Historia Egzemplarza
Prezentowany Jaguar E-Type 3. serii to jedna z ciekawszych propozycji w kategorii auta klasycznego na co dzień. Oryginalne zestawienie kolorystyczne nadwozia i wnętrza – primrose yellow oraz zielone skóry w odcieniu moss green, podkreślają walory estetyczne tego ponadczasowego coupe.
Samochód oryginalnie w amerykańskiej specyfikacji. Egzemplarz po pełnej odbudowie blacharsko lakierniczej zrealizowanej jeszcze w USA, szacowanej na 2008 r., wrócił na drogi, gdzie z powodzeniem dotrzymywał kroku współczesnym konstrukcjom.
Wnętrze pojazdu zachowane jest w stanie oryginalnym, spowite patyną, co bez wątpienia wpływa na pozytywne odczucia, zarówno za kierownicą jak i na siedzeniu pasażera. E-type po wykonaniu bieżącego serwisu, stanie się z pewnością wiernym kompanem na lata. Auto przeznaczone jest zarówno dla doświadczonych kolekcjonerów, dla których może być ciekawym urozmaiceniem kolekcji, jak również dla osób rozpoczynających swoją przygodę z klasykami. Jaguar został przygotowany do rejestracji w kraju i posiada wszystkie stosowne dokumenty i opłaty.